Kan iemand mij uitleggen wat de term VWS: Voorwaarde Scheppend betekent voor een ambulance bemanning.

Voorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.
In zo’n geval neemt een ambulance uit een andere regio positie in op een strategisch punt ergens halverwege beide districten.
Dit is gewoon iets waar de centralisten in de meldkamer goed op moeten letten, "hoeveel auto's heb ik nog vrij, hoeveel rijden er, waar rijden ze, zijn ze bijna klaar, hoe zit 't met de drukte op de weg”.
Normaal zijn dit geen dringende ritten omdat de meldkamer dat goed regelt maar soms komt 't wel 's voor dat (bij 'n groot aantal dringende meldingen tegelijk) een wagen met A1 (spoed dus) voorwaarde scheppend naar een andere regio moet.
Uiteraard is dat 'n raar gezicht voor omstanders: Een ambulance komt met zwaailicht en sirene aan gereden, parkeert langs de weg en de bemanning slaat rustig 'n krantje open.
(Bron: NB)
Alwin, wat je vertelt klopt niet helemaal. Er komen geen wagens uit een andere regio, maar van een andere post in hetzelfde verzorgingsgebied.AlwinSitton schreef:Voorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.
In zo’n geval neemt een ambulance uit een andere regio positie in op een strategisch punt ergens halverwege beide districten.
Dit is gewoon iets waar de centralisten in de meldkamer goed op moeten letten, "hoeveel auto's heb ik nog vrij, hoeveel rijden er, waar rijden ze, zijn ze bijna klaar, hoe zit 't met de drukte op de weg”.
Normaal zijn dit geen dringende ritten omdat de meldkamer dat goed regelt maar soms komt 't wel 's voor dat (bij 'n groot aantal dringende meldingen tegelijk) een wagen met A1 (spoed dus) voorwaarde scheppend naar een andere regio moet.
Uiteraard is dat 'n raar gezicht voor omstanders: Een ambulance komt met zwaailicht en sirene aan gereden, parkeert langs de weg en de bemanning slaat rustig 'n krantje open.
AlwinSitton schreef:Alwin, bedankt. Ik zie inderdaad wel eens ergens op dezelfde plek een ambulance staan, en denk dan "heb je niks anders te doen?" Dan hebben ze dus een vws-ritjeVoorwaardescheppend (een VWS-ritje) komt voor wanneer een gemeente door drukte geen of te weinig wagens meer vrij hebben.
Volgens mij vallen al die genoemde plaatsen onder de regio Friesland en worden dus aangestuurd door 1 en dezelfde regionale meldkamer...diker schreef:Kan uit dezelfde regio komen, maar ook uit een andere regio. Zo hebben we in Wolvega al eens een ambulance uit Drachten en Lemmer gehad, terwijl er normaal gesproken een ambulance uit Heerenveen wordt gestuurd.
Vallen ze ook, Peter.hunter schreef:Volgens mij vallen al die genoemde plaatsen onder de regio Friesland en worden dus aangestuurd door 1 en dezelfde regionale meldkamer...diker schreef:Kan uit dezelfde regio komen, maar ook uit een andere regio. Zo hebben we in Wolvega al eens een ambulance uit Drachten en Lemmer gehad, terwijl er normaal gesproken een ambulance uit Heerenveen wordt gestuurd.
Groeten, Peter.