Vraagje omtrent alarmering

Discussie en vragen over p2000 & C2000 en aanverwante zaken.
Siempie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007 17:23:32

Vraagje omtrent alarmering

Bericht door Siempie » 21 jul 2008 16:42:16

Stel: Een korps heeft meerdere voertuigen echter maar één capcode voor de gehele blusgroep. Is het mogelijk om dat betreffende korps voor een tweede maal te alarmeren indien men al uitgerukt is met één van de voertuigen voor een ander incident? Als voorbeeld het volgende: Men is gealarmeerd voor een OMS alarm en rukt uit met de TS. Vervolgens komt er een HV melding binnen en hoeft alleen de HV uit te rukken. Kan dan binnen GMS dezelfde blusgroep gealarmeerd worden of zou er een tweede capcode aangemaakt moeten worden?

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 21 jul 2008 16:58:18

De ploegen worden gealarmeerd, niet de voertuigen. Capcodes zijn dus gekoppeld aan personen, niet aan materieel.
Enjoy your freedom

Siempie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007 17:23:32

Bericht door Siempie » 21 jul 2008 17:02:17

Er zou dus een extra capcode aangemaakt moeten worden? Hoe zit het dan met bv. kazernealarmen waarbij dit wel gebeurd?

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraagje omtrent alarmering

Bericht door hunter » 21 jul 2008 17:50:31

Siempie schreef:Stel: Een korps heeft meerdere voertuigen echter maar één capcode voor de gehele blusgroep. Is het mogelijk om dat betreffende korps voor een tweede maal te alarmeren indien men al uitgerukt is met één van de voertuigen voor een ander incident?
Ja hoor, mits de blusgroep maar groot genoeg is met een opkomstgarantie voor meerdere voertuigen. Sommige blusgroepen bestaan uit wel 30 man. Die zijn natuurlijk never nooit allemaal tegelijk beschikbaar, maar doorgaans moeten er wel 12 op kunnen komen en dan kun je dus, mits het korps over 2 autospuiten beschikt, 2 TS'en bemannen.

Volgens mij zijn er zelfs korpsen met meerdere groepen terwijl ze maar 1 capcode hebben, dat is nu eenmaal het systeem waar ze voor gekozen hebben...

Groeten, Peter.

Siempie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007 17:23:32

Bericht door Siempie » 21 jul 2008 18:52:24

Waar we dus nu in de praktijk tegen aan lopen is het feit dat bij een relatief kleine inzet alleen de TS uitrukt en de AS binnen blijft. Of in sommige gevallen zelfs als PM meerijdt zonder deze in te melden.

Zouden we inmelden dan is dus de AS al ingezet en voor een volgend incident volgens gms niet inzetbaar.

Nu wordt bij een volgende inzet die eigenlijk voor de AS is bedoeld, terwijl de TS nog niet is terug gekeerd een ander korps gealarmeerd omdat de gehele blusgroep al voor de TS inzet is gealarmeerd en nog als ingezet staat. Op zich een vreemde zaak. Dit heeft als nadelige gevolg dat de aanrijtijden een stuk hoger worden.

We zien dit zelfde geval ook bij een naburig korps die alleen met een blusboot uitgerukt is en dan niet meer inzetbaar is tbv brand of hulpverlening. Praktijk is dan ook dat 4 man met een blusboot weg zijn en de rest (ongeveer 11 pers.) niet meer gealarmeerd wordt indien er op hetzelfde ogenblik een brandmelding of hulpverlening komt.

In alle gevallen is het dan ook zo dat er voldoende personeel beschikbaar is om een 2e inzet uit te voeren.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 21 jul 2008 19:22:32

Ik denk dat dit geen onderwerp meer is voor dit forum, maar dat je dit bij preparatie moet neerleggen. Zij kunnen het vervolgens wel weer doorcommuniceren naar de RAC. Als het echt zo is dat jullie meer dan 1 voertuig kunnen bemannen dan moet dat in GMS aangepast worden en dat heeft in feite niets meer met capcodes te maken.

SniperEye zei ten onrechte dat ploegen worden gealarmeerd en geen voertuigen. Dit is dus niet waar, want GMS kijkt wel degelijk naar voertuigen. GMS genereert aan de hand van een incident een inzetvoorstel (IV) en in een inzetvoorstel zitten voertuigen, geen ploegen. Aan die voertuigen hangen vervolgens zogenaamde bereikbaarheden in de vorm van capcodes. Dat er met die capcodes uiteindelijk weer ploegen worden gealarmeerd is slechts een praktisch aspect. Meerdere ploegen in combinatie met dienstroosters zijn voor GMS in feite niets anders dan wisselende bereikbaarheden.

Overigens is het ook nog eens zo dat GMS op verschillende manieren kan worden ingericht waardoor sommige zaken soms wel of juist niet mogelijk zijn.

Groeten, Peter.

Siempie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007 17:23:32

Bericht door Siempie » 21 jul 2008 19:37:48

Dat klink tenminste ook een heel stuk logischer omdat het voertuig wordt bemand en ingezet wordt. Wie dat voertuig bemand zal op zich niet zo intressant zijn omdat er ook meerdere capcodes aan een voertuig gekoppeld worden. Denk bv. maar aan aparte codes voor chauffeurs, bevelvoerders.

Bestaat er online ook meer informatie over de werking en opzet van gms?

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 21 jul 2008 19:47:12

Bij het type incident wordt het type voertuig gekozen uiteraard, maar de ploeg wordt opgepiept, niet het voertuig.
Enjoy your freedom

Siempie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007 17:23:32

Bericht door Siempie » 21 jul 2008 20:09:33

Ook dat klinkt en is logisch. Echter wat bepaald dan welke ploeg aan welk voertuig gekoppeld wordt? Dat zal dan afhankelijk zijn van die bereikbaarheden waar hunter het over heeft denk ik. Of heb ik het mis? Wat dan weer intressant is. Hoe ver kun je gaan en welke combinaties zijn dan mogelijk?

Peter
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 mar 2007 16:59:46
Locatie: vriezenveen

Bericht door Peter » 21 jul 2008 21:22:06

op http://www.regio15.nl staat hier volgens mij wel het een en ander over...
een brandweerauto zonder diesel is het zelfde als een brandweerman zonder koffie...

word geen slaaprijder ........

Plaats reactie