Spraak en Vista

Vraag en antwoord, storingen en suggesties over de spraak plugin.
Plaats reactie
windstreken
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2007 16:47:11

Spraak en Vista

Bericht door windstreken » 20 okt 2007 16:00:33

Hoi,

ik heb Windows Vista, en Spraak er op geïnstalleerd. ik heb helaas een engelse Vista.

ik heb TTS aangezet, gaat prima, alleen is het wel HEEL snel wat de TTS zegt. het is niet te verstaan

Vista bevat SAPI 5.3, de nieuweste versie van SAPI.

Is dit in de software te veranderen?

Gebruikersavatar
Imre
Forum beheerder
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 nov 2005 08:59:19

Bericht door Imre » 22 okt 2007 08:11:07

Goedenmorgen,

Recent heb ik een nieuwe lap-top gekocht, natuurlijk met vista. Leek me gemakkelijk om toepassngen als de sl4 nu een goed te testen. Wat ik ook deed, het bleek niet goed te werken. Erg vreemd omdat anderen melden dat het wel werkt. Vista is dus niet goed cross-versie compatible.

De TTS aansluiting is gebaseerd op SAPI 5.2, de laatste stabiele variant voor windows XP. Dit werkt met claire in ieder geval prima. U verteld me nu dat sapi 5.3 weer niet neerwaarts compatitble is met 5.2(?)

Kijk in ieder geval in de eigenschappen van TTS en de betreffende stem (via het configuratiescherm). Ik kan me herrinneren dat de spreeksnelheid ingesteld kan worden.

Nadat vista me gisteravond in een gesloten lus vensters liet sluiten, heb ik het van de laptop gehaald. Xp, wat een opluchting...

Imre

windstreken
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2007 16:47:11

Bericht door windstreken » 22 okt 2007 08:42:10

Imre schreef:Recent heb ik een nieuwe lap-top gekocht, natuurlijk met vista. Leek me gemakkelijk om toepassngen als de sl4 nu een goed te testen. Wat ik ook deed, het bleek niet goed te werken. Erg vreemd omdat anderen melden dat het wel werkt. Vista is dus niet goed cross-versie compatible.
Vista werkt hier, business editie, goed. Ook met de SL4.2, met uitzondering dus van de hele snelle stem in het engels.

Ik heb op dit moment "Wim" aangezet, en de teksten van Sylvia gekopieerd, dit werkt redelijk goed naar behoren.

Wat zou er volgens jou niet werken met de SL4.2?
Imre schreef:De TTS aansluiting is gebaseerd op SAPI 5.2, de laatste stabiele variant voor windows XP. Dit werkt met claire in ieder geval prima. U verteld me nu dat sapi 5.3 weer niet neerwaarts compatitble is met 5.2(?)

Kijk in ieder geval in de eigenschappen van TTS en de betreffende stem (via het configuratiescherm). Ik kan me herrinneren dat de spreeksnelheid ingesteld kan worden.
Of 5.3 niet neerwaarts compatibele is, is voor mij een vraag. Ik zal van de week eens kijken op technet of ik iets kan vinden.

de stem is inderdaad daar iets trager te zetten, maar dat is dan een globale instelling. Wat ik weet van MS-Agent (SAPI was een uitbreiding voor Agent), is het ook mogelijk om dit per applicatie in te stellen. Moet dan wel een optie komen ;)

Is het bekend of er een nederlandse versie van de stem is???

Verder "mis" ik een "test" melding optie. Zodat je b.v. de laatste melding kan herhalen om te luisteren of dit nu beter gaat.

Gebruikersavatar
Imre
Forum beheerder
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 nov 2005 08:59:19

Bericht door Imre » 23 okt 2007 04:55:08

Vista werkt hier, business editie, goed. Ook met de SL4.2, met uitzondering dus van de hele snelle stem in het engels.

Ik heb op dit moment "Wim" aangezet, en de teksten van Sylvia gekopieerd, dit werkt redelijk goed naar behoren.

Wat zou er volgens jou niet werken met de SL4.2?
De control startte zoals het hoort; samen met de website op. Zelfs spraak werkte goed. Op het moment dat ik de control zichtbaar maakte vanaf de taakbalk; helemaal niets meer.

Claire, van de producent 'nulsoft' is een goede nederlandse stem, die in ieder geval met sapi 5 samenwerkt op xp.

Het is echter lastig deze stem los te bemachtigen.

vraag: Waarom moest je de sylvia samples naar Wim exporteren?

Imre

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 jan 2007 14:15:05

Bericht door Matthijs » 30 jan 2008 22:40:13

Laat ik het venstertje spraak i.c.m. vista maar weer eens openen. Ik heb ook al een aardig tijdje vista en kan ook al helaas een aardig tijdje niet van de spraak functie gebruik maken.

Ik heb ook het programma TTS (neem aan dat dit gewoon het programma VERTELLER is bij toegankelijkheid onder bureau accessoires). Als ik dit open krijg ik een gruwelijk irritante engels stem die elke beweging of muisklik verteld wat ik doe. Aangezien dit zo irritant is heb ik het niet eens i.c.m. de monitor getest want dit is volgens mij geen optie.

Ik heb ook de plug in van de site uiteraard geinstalleerd dit werkt allemaal prima SL4.2 opent ook automatisch als ik de site open. Maar ik het menutje op de site krijg ik niet het icoontje te zien en als ik m instel op spraak gebeurd er helemaal niets.

Misschien dat ik wat over het hoofd zie in het forum maar ik kom er even niet meer uit.

Gebruikersavatar
<< HdK >>
Berichten: 421
Lid geworden op: 3 jan 2006 11:42:29
Locatie: Middelburg (Zeeland)

Bericht door << HdK >> » 10 mar 2008 20:39:53

Er is dus nog geen concrete oplossing als ik het gezien heb?

Graag even een reactie.
Groeten,

Henk

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 jan 2007 14:15:05

Bericht door Matthijs » 11 mar 2008 00:38:25

<<HdK>> schreef:Er is dus nog geen concrete oplossing als ik het gezien heb?

Graag even een reactie.
Ik heb inderdaad voor mijzelf geen oplossing kunnen vinden.... oftewel voor mij al helaas een half jaar geen spraak :( :( :(
vr. gr. Matthijs

Plaats reactie