Stichting 112 Media

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Plaats reactie

zou jij je aansluiten bij een vereniging?

Peiling eindigde op 20 aug 2007 15:57:59

ja, absoluut
12
41%
ja, als anderen het ook doen
4
14%
ik kijk eerst even de kat uit de boom
2
7%
alleen als het direct voordelen voor mij heeft
3
10%
bekijk het
8
28%
 
Totaal aantal stemmen: 29

rav
Berichten: 40
Lid geworden op: 9 aug 2007 17:49:21
Locatie: Flaerding

Bericht door rav » 16 aug 2007 12:25:26

goed, ik zal alles nog even uiteenzetten, gewoon om alles nog een keertje begrijpbaar te maken :o

De stichting
De stichting zal:
- Een perskaart uitgeven
- Een centraal punt voor de 112 media zijn
- Een aanspraakpunt voor klachten zijn
- 112 media zo goed mogelijk ondersteunen (dit kan bijvoorbeeld door gratis hosting, voorlichting en gegevensuitwisseling)
- een contributie vereisen, deze zal echter laag zijn

De stichting zal niet:
- de garantie geven dat mensen met de perskaart in een afgezet gebied worden toegelaten
- perskaarten en-masse uitdelen

De perskaart
feiten:
- de perskaart is geen officiële kaart
- de perskaart geeft in principe geen toegang tot een afgezet gebied
- de perskaart is niet bedoelt voor mensen die foto's (door)verkopen met persoonlijk gewin als doel
- de perskaart wordt op naam uitgegeven aan (fotografen/reporters van) aangesloten 112-websites

mogelijke voordelen van de perskaart:
De hulpdiensten zouden eventueel, en op hun discretie mensen in bezit van de kaart toe kunnen laten bij delicten om bijvoorbeeld foto's te maken of een aantal vragen te kunnen stellen aan een persvoorlichter. Hier zijn geen garanties over, het zal per district en per geval variëren, en misschien zelfs helemaal niet gebeuren. Dit zal geëvalueerd moeten worden.

Waarom?
Net zoals kranten, radio en TV is het internet tegenwoordig een massamedium, waarbij één groot verschil ontstaat met de andere massamedia: geld. Radio, TV en kranten hebben een behoorlijke omzet en professionele verslaggevers nodig; websites worden meestal gerund door hobbyisten, en zij stellen de informatie gratis beschikbaar. Omdat zij hier geen geld mee verdienen (en dus journalist niet hun eerste beroep is) vallen zij buiten de regeling van de traditionele perskaarten zoals de NVJ en Politieperskaart, terwijl dit soms onterecht is (wat maakt een pro verslaggever beter dan een hobbyist?).

Speedy
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:11:38
Locatie: Enschede

Bericht door Speedy » 16 aug 2007 15:19:14

Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om straks aan een perskaart te komen van 'Stichting 112 Media'?

rav
Berichten: 40
Lid geworden op: 9 aug 2007 17:49:21
Locatie: Flaerding

Bericht door rav » 16 aug 2007 15:27:09

voorlopig denk ik aan de volgende:
- je mag geen foto's verkopen aan media (krant, tv, websites..)
- je moet toestemmen met een gedragscode (geen hulpdiensten in de weg lopen etc..)
- je moet lid worden/zijn van de stichting en/of je moet voor een website werken die aangesloten is bij de stichting (vrij logisch..)

natuurlijk is het wel toegestaan foto's gratis te verstrekken aan websites en dergelijke...

de contributie die betaald moet worden wil ik echt zo laag mogelijk houden, zeker onder de 10 euro per jaar :) Even kijken wat de kosten worden voor het drukken van een pasje en met zwollerob overleggen :P

Speedy
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:11:38
Locatie: Enschede

Bericht door Speedy » 16 aug 2007 15:31:43

rav schreef:voorlopig denk ik aan de volgende:
- je mag geen foto's verkopen aan media (krant, tv, websites..)
- je moet toestemmen met een gedragscode (geen hulpdiensten in de weg lopen etc..)
- je moet lid worden/zijn van de stichting en/of je moet voor een website werken die aangesloten is bij de stichting (vrij logisch..)

natuurlijk is het wel toegestaan foto's gratis te verstrekken aan websites en dergelijke...

de contributie die betaald moet worden wil ik echt zo laag mogelijk houden, zeker onder de 10 euro per jaar :) Even kijken wat de kosten worden voor het drukken van een pasje en met zwollerob overleggen :P
En misschien aan het jaar een financieel jaaroverzicht met inkomsten en uitgaven aan leden presenteren met eventueel begroting.

rav
Berichten: 40
Lid geworden op: 9 aug 2007 17:49:21
Locatie: Flaerding

Bericht door rav » 16 aug 2007 15:33:20

ja inderdaad, bij de notariële akte is een statuut verplicht, waarin o.a. ook vermeld moet worden wat er met het overgebleven geld gebeurd.. ik denk aan een goed doel, een mooie camera verloten of iets dergelijks :)

Speedy
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:11:38
Locatie: Enschede

Bericht door Speedy » 16 aug 2007 15:34:33

rav schreef:ja inderdaad, bij de notariële akte is een statuut verplicht, waarin o.a. ook vermeld moet worden wat er met het overgebleven geld gebeurd.. ik denk aan een goed doel, een mooie camera verloten of iets dergelijks :)
Mooie camera verloten lijkt mij niet de oplossing... als je aan het eind van het jaar geld overhoud, dan kan je het jaar daarop de kosten voor een pas toch verlagen?

rav
Berichten: 40
Lid geworden op: 9 aug 2007 17:49:21
Locatie: Flaerding

Bericht door rav » 16 aug 2007 15:36:01

dat zou ook kunnen, maar we kunnen het ook stoppen in bijvoorbeeld gratis hosting voor 112 websites.. dat hangt er allemaal van af hoe veel geld we overhouden natuurlijk.
(uitkeren aan leden/bestuurders is trouwens wettelijk niet toegestaan)

Breur
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:54:56
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Breur » 16 aug 2007 16:16:30

rav schreef:goed, ik zal alles nog even uiteenzetten, gewoon om alles nog een keertje begrijpbaar te maken :o

De stichting
De stichting zal:
- Een perskaart uitgeven
- Een centraal punt voor de 112 media zijn
- Een aanspraakpunt voor klachten zijn
- 112 media zo goed mogelijk ondersteunen (dit kan bijvoorbeeld door gratis hosting, voorlichting en gegevensuitwisseling)
- een contributie vereisen, deze zal echter laag zijn

De stichting zal niet:
- de garantie geven dat mensen met de perskaart in een afgezet gebied worden toegelaten
- perskaarten en-masse uitdelen

De perskaart
feiten:
- de perskaart is geen officiële kaart
- de perskaart geeft in principe geen toegang tot een afgezet gebied
- de perskaart is niet bedoelt voor mensen die foto's (door)verkopen met persoonlijk gewin als doel
- de perskaart wordt op naam uitgegeven aan (fotografen/reporters van) aangesloten 112-websites

mogelijke voordelen van de perskaart:
De hulpdiensten zouden eventueel, en op hun discretie mensen in bezit van de kaart toe kunnen laten bij delicten om bijvoorbeeld foto's te maken of een aantal vragen te kunnen stellen aan een persvoorlichter. Hier zijn geen garanties over, het zal per district en per geval variëren, en misschien zelfs helemaal niet gebeuren. Dit zal geëvalueerd moeten worden.

Waarom?
Net zoals kranten, radio en TV is het internet tegenwoordig een massamedium, waarbij één groot verschil ontstaat met de andere massamedia: geld. Radio, TV en kranten hebben een behoorlijke omzet en professionele verslaggevers nodig; websites worden meestal gerund door hobbyisten, en zij stellen de informatie gratis beschikbaar. Omdat zij hier geen geld mee verdienen (en dus journalist niet hun eerste beroep is) vallen zij buiten de regeling van de traditionele perskaarten zoals de NVJ en Politieperskaart, terwijl dit soms onterecht is (wat maakt een pro verslaggever beter dan een hobbyist?).
Wat is dus de kloe van het hele verhaal: GEEN MEERWAARDE !
Ik zou eerst maar eens enkele politieregios polsen en vragen naar hun mening. Ik denk dat ze jullie voor gek verklaren en hard uitlachen.

Speedy
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:11:38
Locatie: Enschede

Bericht door Speedy » 16 aug 2007 16:22:17

Breur schreef:
rav schreef:goed, ik zal alles nog even uiteenzetten, gewoon om alles nog een keertje begrijpbaar te maken :o

De stichting
De stichting zal:
- Een perskaart uitgeven
- Een centraal punt voor de 112 media zijn
- Een aanspraakpunt voor klachten zijn
- 112 media zo goed mogelijk ondersteunen (dit kan bijvoorbeeld door gratis hosting, voorlichting en gegevensuitwisseling)
- een contributie vereisen, deze zal echter laag zijn

De stichting zal niet:
- de garantie geven dat mensen met de perskaart in een afgezet gebied worden toegelaten
- perskaarten en-masse uitdelen

De perskaart
feiten:
- de perskaart is geen officiële kaart
- de perskaart geeft in principe geen toegang tot een afgezet gebied
- de perskaart is niet bedoelt voor mensen die foto's (door)verkopen met persoonlijk gewin als doel
- de perskaart wordt op naam uitgegeven aan (fotografen/reporters van) aangesloten 112-websites

mogelijke voordelen van de perskaart:
De hulpdiensten zouden eventueel, en op hun discretie mensen in bezit van de kaart toe kunnen laten bij delicten om bijvoorbeeld foto's te maken of een aantal vragen te kunnen stellen aan een persvoorlichter. Hier zijn geen garanties over, het zal per district en per geval variëren, en misschien zelfs helemaal niet gebeuren. Dit zal geëvalueerd moeten worden.

Waarom?
Net zoals kranten, radio en TV is het internet tegenwoordig een massamedium, waarbij één groot verschil ontstaat met de andere massamedia: geld. Radio, TV en kranten hebben een behoorlijke omzet en professionele verslaggevers nodig; websites worden meestal gerund door hobbyisten, en zij stellen de informatie gratis beschikbaar. Omdat zij hier geen geld mee verdienen (en dus journalist niet hun eerste beroep is) vallen zij buiten de regeling van de traditionele perskaarten zoals de NVJ en Politieperskaart, terwijl dit soms onterecht is (wat maakt een pro verslaggever beter dan een hobbyist?).
Wat is dus de kloe van het hele verhaal: GEEN MEERWAARDE !
Ik zou eerst maar eens enkele politieregios polsen en vragen naar hun mening. Ik denk dat ze jullie voor gek verklaren en hard uitlachen.
Je kan het toch altijd proberen, niet geschoten is altijd mis :P Als je gelijk al denkt: 'dit gaat niet lukken' dan kom je nergens. Jij kan goed vanaf je computer kritiek gaan leveren op anderen, maar wat voor dingen doe jij eigenlijk in het dagelijkse leven?

rav
Berichten: 40
Lid geworden op: 9 aug 2007 17:49:21
Locatie: Flaerding

Bericht door rav » 16 aug 2007 16:26:46

Breur schreef:Wat is dus de kloe van het hele verhaal: GEEN MEERWAARDE !
Ik zou eerst maar eens enkele politieregios polsen en vragen naar hun mening. Ik denk dat ze jullie voor gek verklaren en hard uitlachen.
De meerwaarde is er wel degelijk, en van twee kanten: stel dat (ja... stel dat) hulpdiensten mensen van een 112 site door het lint laten nadat ze daarom hebben gevraagd en als bewijs dat ze voor een nieuwssite werken het pasje hebben laten zien (wat iets heel anders is dan een pasje 'flashen' en dan zomaar onder het lint doorlopen), en dat iemand zich dan misdraagt (in de weg lopen, schreeuwen, whatever) dan hebben de hulpdiensten een plek waar ze hun klachten kwijtkunnen (de site), waarna het pasje van deze persoon ingenomen kan worden, en hij de volgende keer niet meer onder het lint doorkomt.

Dit geeft de hulpdiensten de mogelijkheid om mensen die hun werk respecteren de mogelijkheid te geven om het nieuws vast te leggen, terwijl zij zich aan de andere kant niet steeds zorgen hoeven te maken om schreeuwapen die in de weg gaan lopen..

Bovendien is de perskaart niet het enige wat ik met de stichting van plan ben (zoals ik al in de post had gezegd die jij in z'n geheel citeerde).. maar dat terzijde :)

Plaats reactie