N.E.N 1999 (Standaartuitrusting Ambulance)

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

N.E.N 1999 (Standaartuitrusting Ambulance)

Bericht door AlwinSitton » 15 feb 2007 22:37:31

Zoals de meeste al weten ben ik momenteel druk bezig met een ambulancewebsite, dit moet de grootste fotodatabase worden van Nederland. Ook buitenlandse ambulances en ambulancediensten komen hierop te staan. Maar uit sommige dingen kom ik helaas minder snel achter. Mijn vraag is wat behoord er onder de standaartuitrusting van een ambulance, helaas kan ik nergens wat informatie vinden dat mij verder kan helpen met mijn pagina uitrusting. Wellicht zitten hier mensen die het wel weten en die mij verder willen helpen. Die mensen wil ik alvast bedanken voor hun informatie.
Laatst gewijzigd door AlwinSitton op 16 feb 2007 23:56:10, 1 keer totaal gewijzigd.
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

112hoogezand
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 nov 2006 20:47:06
Locatie: foxhol
Contacteer:

Bericht door 112hoogezand » 15 feb 2007 23:33:42

De eisen gesteld aan de ambulance staan in het Besluit 'Vaststelling nadere eisen ambulances' De vastgestelde eisen hebben betrekking tot de; uitvoering, inrichting, uitrusting en keuring. In tegenstelling tot de uitvoering gaat het bij de uitrusting om zaken die niet vastzitten aan de ambulance.

Er moet goed worden afgesproken welk bemanningslid verantwoordelijkheid is voor de volledigheid en staat van de uitrusting. Binnen veel ambulancediensten is de verpleegkundige verantwoordelijk voor het achter compartiment en de chauffeur voor het motorisch gedeelte. De chauffeur dient wel op de hoogte te zijn van al het aanwezige materiaal en het gebruik ervan, om de assisterende taak goed te kunnen uitvoeren.

In een ambulance dient tenminste een brancard aanwezig te zijn, de afmetingen zijn vastgesteld volgens de norm N.E.N 1999. De brancard dient in de Trendelenburgpositie kunnen worden gebracht en het hoofdborststuk dient verstelbaar te zijn.


Daarnaast moeten minimaal de volgende behandelings-, verplegings- en verzorgingsartikelen gebruiksklaar aanwezig te zijn;
afzuigapparatuur voorzien van alle hulpstukken voor gebruik zowel binnen als buiten de ambulance


zuurstof en beademingsapparatuur die zowel binnen als buiten de ambulance te gebruiken is

twee cilinders met ieder tenminste 1000 liter zuurstof

beademingsballon met alle maten kappen met mogelijkheid tot aansluiting op de zuurstof- en beademingsapparatuur

mayotubes in alle maten

wegwerpafzuigcatheters, te gebruiken bij de afzuigapparatuur

wegwerpneusslangetjes, te gebruiken bij de zuurstofapparatuur

infuushaken

lakens, dekens, slopen, kussentjes

twee steriele lakens

nierbekken

ondersteek cq urinoir

spalkmateriaal

monitor // defibrillator


entonox

saturatiemeter

schepbrancard of wervelplank

verbandkoffer, kist of trommel

infuusvloeistoffen met toedieningsysteem

verloskundige set

paraattas of spoedkoffer in deze tas of koffer bevinden zich de volgende medische en verpleegkundige hulpmiddelen

bloeddrukmeter

stethoscoop

rubber wig

stuwband

injectiespuiten (10-5-2-1 cc)

injectienaalden

injectievloeistoffen

desinfecteringsmiddellen

verbandmiddellen

scharen

pincetten

arterieklem

handschoenen

mond / neusmaskers

Gebruikersavatar
PC5R
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 dec 2005 18:01:45
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Bericht door PC5R » 16 feb 2007 09:26:33

In de regio Hollands-Midden is nu standaard de Lucas in alle voertuigen aanwezig.

De Lucas is een reanimatie-pomp op perslucht die zowel compressie and decompressie aan een patient met een hartstilstand geeft, 100 x per minuut, van een gelijk blijvende kwaliteit en ritme, gedurende langere tijd.

De eerste resultaten zijn goed te noemen, en ook de ziekenhuizen in de regio werken mee.

De Lucas kan blijven werken tijdens het takelen van de patient, zodat de overlevingskansen behoorlijk toenemen.

Informatie over de Lucas:
http://www.lucas-cpr.com/start.php?sid=1

Sommige ambulancediensten gebruiken de Lucas, andere de Autopulse, en andere weer geen van beide.

Informatie over de Autopulse:
http://www.autopulse.com/

Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

Bericht door AlwinSitton » 16 feb 2007 19:28:39

Thanx voor de reacties! Ik ga eens opzoek naar dat besluit vastelling nadere eisen ambulances.
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

Bericht door AlwinSitton » 16 feb 2007 23:45:47

Gevonden:

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... tID=122792

met een enorm prijskaartje :twisted:
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

Plaats reactie