De politieperskaart.

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
robberd
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2007 14:46:58
Locatie: Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg

Bericht door robberd » 6 mar 2007 22:39:26

112hoogezand schreef:
brandweergek schreef:En om nog even de onvermijdelijke trap na te geven: De figuren van een Drents media bureau (ik noem ff geen namen :P) strijden al een tijdje voor een PPK, maar vangen steeds bot. Ze voldoen simpelweg niet aan de eisen van de NVJ. Dus voor een ieder die de illusie heeft dat ie het wel ff zal regelen: Succes!! Maar je hebt weinig kans!

Groeten :D
Karnak Media heeft hij het over :p
laat me raden, jij woont in foxhol

robberd
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2007 14:46:58
Locatie: Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg

Bericht door robberd » 6 mar 2007 22:41:34

marcel schreef:
robberd schreef:
Raoul schreef:Ik zelf heb ook geen politieperskaart of een eigen gemaakte perskaart. En eigenlijk nog nooit nodig gehad want ik mag overal bij. Het enigste wat ik wel heb zijn uitrukkleding van de brandweer zelf. Mijn foto's worden naderhand ook weer gebruikt voor tal van andere dingen zoals evalutie's opleidingen, Onderzoek en noem maar op.
Heb je ook niet nodig als je zelf voor de brandweer werkt he kerel :)
als je algemeen bekent bent bij de hulpverleners, dan misschien wel binnen de linten, maar dan onderbegeleiding
Ik bedoelde dat Raoul zelf bij de brandweer in dienst was en zodoende.......

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 30 apr 2007 10:30:35

ik ben zelf een week bezig geweest met verschillende mensen van de pers voorlichting van politie en de NVJ.
beide kaarten (politieperskaart/nationaleperskaart) moet je als hoofdberoep journalist voor zijn.
dus voor ons hobby fotograaf blijft alleen de titel perskaart over en de hoop dat je daarmee toegelaten wordt bij calamiteiten.

dus maak 1 van je eigen 112 website of vraag 1 van de website of krant waarvoor je je fotowerkt doet.
zet daar zoveel mogelijkbgegevens van je op en laat hem zien aan de dienstdoende agent bij de afzetlinten.

ien
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2007 22:58:55
Locatie: Rotterdam

perskaart

Bericht door ien » 15 jul 2007 23:12:40

zelfs met perskaart is het nog vrij lastig (als je beleefd blijft) om bij je onderwerp te komen :D Er zijn vrij veel agenten die niet afweten van de persregeling en hun wil is wet .. denken ze :twisted:

FirefighterNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2007 13:31:18

Bericht door FirefighterNL » 26 jul 2007 14:28:32

Het is niet voor niets dat omstanders* zoveel mogelijk op afstand worden gehouden.
Tegenwoordig heeft iedereen een gsm met camera. Onlangs werd er een foto met een gsm van een slachtoffer gemaakt. De nabestaanden hadden de foto al gezien voor dat de politie in de gelegenheid was geweest om het slecht-nieuwsbericht te bezorgen.

* omstanders = iedereen zonder perskaart / iedereen die niet direct bij de hulpverlening betrokken is.
*Brandweer
(HBT/Chauffeur/Verkenner gevaarlijke stoffen/preventiecontrolefunctionaris)

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 26 jul 2007 18:28:21

Meestal heb ik al voldoende aan wat er is gebeurt. Foto's zijn eigenlijk pré, leuk als je ze kunt maken, maar als je weet wat er gebeurt is, heb je al genoeg voor op je site :)

( al is een foto erbij wel "leuk" )
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 26 jul 2007 18:39:42

bij ons worden foto's bij overlijden van slachtoffers altijd pas na het persbericht van de politie geplaatst.
das gewoon een code die wij hanteren in drachten,buiten dat maken wij geen foto's van slachtoffers.
puur alleen hulpdiensten en voertuigen die op de foto komen.

devilee52
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:18:27
Locatie: Leiden

perskaart

Bericht door devilee52 » 15 aug 2007 18:05:36

het is alleen jammer dat er personen zijn ( met een mobieltje en of camera )die een site hebben en/of beheren onder de naam van 112..... en die er dan maar van alles op plaatsen ik noem bv takelenpatient of een oms voor de brandweer, wat is hier de nieuws waarde eigenlijk van ??.Terwijl de beroepsfotograaf zich aan div privicy regels moeten houden,iedereen zegt tegenwordig dat ze voor kranten werken ( ik werk zelf wel voor div kranten ).
Het zou goed zijn om de persfotograven met een politie perskaart de vrije doorgang te geven, en op de eerste rij te zetten, maar als een brandweer commadant zegt dat die persoon zonder perskaart een vriend of kennis is en foto`s maakt voor de brandweer en hem er dan als nog door mag, ja dan is dat de verantwoording van de brandweer volgens de politie. Dit mag van mijn aan banden worden gelegd, ze zitten wel aan mijn eten ( verkopen ook wel eens foto`s door ) en lopen vaak ook nog eens in de weg, waarom heb ik dan eigenlijk een politie perskaart en div kaarten/bewijs van kranten nodig. ( zal straks veel erger worden, als het programa start met breng zelf het nieuws,dan kunnen wij beroeps fotograven het wel schudden qwa aktie foto`s
Nikon D200 18-200 f3,5-5,6 vr nikon sb800 flitser sigma 120-300 f2,8 sigma 10-20 f 4,5-6 nikon 50 f 1,4 nikon 35-70 f 2,8 mb-d200 grib sigma 50-150 f 2,8 sigma 18-50 f 2,8.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 15 aug 2007 18:42:19

devilee52. Ik maak ook foto.s bij incidenten. Maar mijn website staat niet alleen in het teken van "de shots", maar meer voor het algehele nieuws van de regio. Dus bijv. wanneer een wethouder zijn functie neerlegt, is dat ook te vinden op mijn site.

Verder verkoop ik geen foto's aan kranten ect. Hun hebben teslotte eigen personeel. De foto's die ik maak zijn dan ook alleen in gebruik voor mijn site ( en misschien voor de brw, mits er geen fotograaf van hun is geweest).

Van dit soorrt gastjes die er nu weer (misschien) bijkomen hier in de regio, zal ik dus ook nooit iets van moeten hebben. Zelf zou ik ze zo ver mogelijk naar achter trekken in de massa, zodat ze geen kans krijgen voor foto's. En vooral als ze de hulpdiensten in de weg gaan lopen en er is geen politie aanwezig of zijn bezig met belangerijkere dingen ( zoals assiestentie bij een reanimatie, dan breng ik ze wel even aan het verstand dat ze ACHTER het lintje horen ( net als mij). En ik zou het geen eens erg vinden om ze ook nog eens aan meneer de agent te overhandigen als die tijd zou hebben. Want als ik ergens een hekel aan heb zijn het gasten die menen dat ze alles mogen. ( ook die verrekte wielrenners, maar dat is een ander verhaal).
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

devilee52
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:18:27
Locatie: Leiden

Bericht door devilee52 » 16 aug 2007 18:01:26

nicoheerlen schreef:devilee52. Ik maak ook foto.s bij incidenten. Maar mijn website staat niet alleen in het teken van "de shots", maar meer voor het algehele nieuws van de regio. Dus bijv. wanneer een wethouder zijn functie neerlegt, is dat ook te vinden op mijn site.

Verder verkoop ik geen foto's aan kranten ect. Hun hebben teslotte eigen personeel. De foto's die ik maak zijn dan ook alleen in gebruik voor mijn site ( en misschien voor de brw, mits er geen fotograaf van hun is geweest).

Van dit soorrt gastjes die er nu weer (misschien) bijkomen hier in de regio, zal ik dus ook nooit iets van moeten hebben. Zelf zou ik ze zo ver mogelijk naar achter trekken in de massa, zodat ze geen kans krijgen voor foto's. En vooral als ze de hulpdiensten in de weg gaan lopen en er is geen politie aanwezig of zijn bezig met belangerijkere dingen ( zoals assiestentie bij een reanimatie, dan breng ik ze wel even aan het verstand dat ze ACHTER het lintje horen ( net als mij). En ik zou het geen eens erg vinden om ze ook nog eens aan meneer de agent te overhandigen als die tijd zou hebben. Want als ik ergens een hekel aan heb zijn het gasten die menen dat ze alles mogen. ( ook die verrekte wielrenners, maar dat is een ander verhaal).
Hallo Nico,

ik heb het niet over jouw site, maar over het algemeen. Kijk maar eens rond tik maar eens 112 in en zet er een plaats achter, geheid dat je wat vind, ik stor medaar aan. wij als beroeps pers krijgen het steeds moeilijker, wij mogen dit niet en moeten dan weer dat. Terwijl een brandweer commedant of anders, een kennis of iemand die bekend is als vriend gewoon voor het lintje mogen komen om foto`s te schieten ( waarom zijn er dan politie perskaarten, als daar niet op wordt gelet/gevraagt , en geen vriendtjes politiek. Een brandweer korps die een eigen brandweer fotograaf heeft, zal nooit zijn foto`s verkopen laat staan verspreiden is namelijk in loondienst en krijgt daar dan toch al een vergoeding voor & kent ook de regels van de persoonsbescherming of terwijl de prvicy ( dat staat de korps leiding of Burgemeester nooit toe ) en zo als ik al zij , wat heeft het voor nieuws waarde dat een oms of takelepatient of een ongeval met een trein waar het slachtoffer helaas zelf voor heeft gesprongen, om dit op het net te zetten, ik verkoop dit niet aan kranten ( de kranten nemen dit niet eens af ) het zijn van die pers code`s waar de beroeps fotograaf tegen aan loopt, en een ander gewoon schijt aan heeft
het gaat mij alleen hier om de aktie nieuws. Een burgemeester die naar een eerste paal gaat heb ik niets mee, daar gaat dan toch al een opdracht voor naar de lokalekranten zo van als julie dit willen plaatsen dan zijn julie van harte welkom om foto`s te komen maken.

Wist je trouwens dat een kunstwerk ook niet zomaar gefotografeerd mag worden om het daarna op het internet te zetten ( ook daar zijn regels voor, er staat namelijk copyright op het kunst werk of gebouw ).

nogmaals het gaat over het algemeen, en is niet persoonlijk.


Gr devilee52
Nikon D200 18-200 f3,5-5,6 vr nikon sb800 flitser sigma 120-300 f2,8 sigma 10-20 f 4,5-6 nikon 50 f 1,4 nikon 35-70 f 2,8 mb-d200 grib sigma 50-150 f 2,8 sigma 18-50 f 2,8.

Plaats reactie