Verbeteren van de decoder / server verbinding. ( Deel II )

Belangrijke berichten over LiveP2000
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imre
Forum beheerder
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 nov 2005 08:59:19

Verbeteren van de decoder / server verbinding. ( Deel II )

Bericht door Imre » 22 jul 2013 16:12:04

Sorry dat ik hier zelden / niet / nooit ben.

Vooral de decoder nam veel tijd in beslag, de verbinding tussen deze dececoder en de server kreeg een vreemde wending.

Ik moet zeggen dat het niet gelukt zou zijn zonder de supportgroep, en uiteraard de editors.

Zij waren niet eerder tevreden, voordat de decoder 100.000 frames, zonder enige fout konn versturen, wat onzin is omdat de meeste fouten m.b.v. error correctie opgelost worden, en dat is de normale gang van zaken.

Feit is dat we dit 'eens' gehaald hebben en het bestendig is tegen storing, uitval, slecht signaal op een wijze waarop het alternatief allang de kluts kwijt was.

Omdat uitval en fouten opgevangen worden door méér dan 1 ontvanger, is het nog minder belangrijk. De problemen met deze decoder zitten nu nog in de details.

Ontvangen van de berichten door de server.

Wij wildden een systeem, waarbij de ene ontvanger het overneemt van de andere in het geval van uitval, slechte internetverbinding of het produceren van gegevens met onjuiste data.

Maar hoe doe je dat ????

Wij kwamen op het concept van 'vergaderen'. Daarbij komt er een 'agendapunt' en kan iedere aanwezige er iets over zeggen.

Als dat achter de rug is volgt er een beslissing, en dan wordt het toegepast.
Dan kan er een nieuw punt besproken worden.

Het verwerken van P2000 oproepen van meerdere ontvangers volgt hetzelfde principe, iemand stuurt een (reeks) p2000 oproepen, en alle andere verbonden ontvanger moeten daar iets over zeggen, bv: "he!, die heb ik ook!", of "Die had ik niet", maar ook "Die heb ik, maar mijn bericht is anders".

Aan de hand van dit proces, kun je bepalen of iemand verkeerde data had, iets mistte of dat het met zekerheid juist is. Mooi idee toch?

Dat dacht ik ook. Maar om het te laten werken was een (behoorlijk) diepgaande studie nodig van het verschijnsel 'vergaderen'.

- Een vergadering heeft een voorzitter.
- Verloopt via een vast protocol van 'voordracht', 'bespreken', 'beslissen'.
- Heeft regels om het verloop te regelen.

Tot zo ver, appeltje / eitje; de voorzitter is diegene die als eerste iets komt brengen, de aanwezigen zijn de rest die het dan gaan versturen, en als iedereen is gehoord, volgt de beslissingfase, waarbij de resultaten worden geëvalueerd en uiteindelijk naar de monitor verzonden.

Toen begonnen de problemen; Stel, één van de aanwezigen heeft een slechte internetverbinding en antwoord niet, of erg laat. Moet je dan wachten tot in de eeuwigheid, of de berichten later in de monitor laten aankomen?

Geen van beide opties zijn acceptabel!!!

Er is dus een timeout ingebouwd, als iemand niet binnen een bepaalde tijd reageert? Dan is zijn beurt voorbij en gaat het proces verder naar de beslissingsfase.

Stel: Een verbinding was traag, of een computer was traag. Het synoniem is: "Iemand was aan het dutten, wordt wakker en roept een reactie.

- Als dat gebeurd moet de reactie dus genegeerd worden... beurt voorbij !

Stel: er zijn maar 2 ontvangers, de ene is dan de 'voorzitter', en hun gegevens zijn verschillend; welke kies je dan?

- Vergaderen met 2 man? Dat is geen vergadering. Kies er gewoon één.

*** dit is allemaal nog wel te overzien ***

Stel, we zijn bezig met de vragenronde, of de beslissingsfase en de meldkamer stuurt een nieuw bericht? (De voorzitter brengt een nieuw agendapunt aan, voordat de vragenronde, en de beslissingsfase voorbij is)

- Kladblokje: Het nieuwe bericht willen we tenslotte óók in de monitor zien. We schrijven het op een kladblokje, zodat het later gebruikt kan worden.

Na het beslissen, zou de vergadering weer geopend kunnen worden voor nieuwe inbreng, maar als er iets op het kladblokje staat, dan moet eerst dat in een nieuwe vergaderronde meegenomen worden.

Intussen kunnen er weer leden indutten, te laat spreken of voor hun beurt spreken, net als verdwijnen en onzin sturen ....

(Voor iedereen met de vraag; "Waarom is vergaderen zo vermoeiend" : Hierboven het antwoord.)

Het is gelukt, maar het kostte tijd. De laatste update werkt volgens dit principe.

Imre

Plaats reactie